Botne kirke oktober 2018

Miljø for fremtiden

-vi tar klima på alvor!

Arbeiderpartiet skal tenke globalt og handle lokalt.

En fremtidsrettet klimaomstilling begynner i kommunene. Arbeiderpartiet vil at klimaperspektivet skal være del av all kommunal planlegging. Klimahensyn skal være til stede i kommunens tjenesteutførsel og de ansatte i kommunen må ha god kunnskap om klima og miljøhensyn.

FNs klimapanel sine anbefalinger skal være ledende i klimaarbeidet lokalt. Kommunen har også mulighet gjennom sin rolle som innkjøper til å stille miljøkrav. Vi skal bruke klima- og energiplanen og rullere den minst hvert fjerde år, og sikre at arbeidet skal skje i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte.

Det er avgjørende at kommuner og fylker samordner seg og tenker helhetlig og miljøvennlig i sin arealplanlegging. Særlig i planleggingen av nye bo- og næringsområder må vi tilrettelegge for kollektive transportløsninger, miljøvennlige bygg og god energiutnyttelse. Offentlige bygg og infrastruktur har lang levetid og må planlegges, dimensjoneres og bygges for å tåle framtidas klima.Arbeiderpartiet vil stille krav om energieffektive nybygg, og samtidig legge til rette for at flere fullfører klimatiltak på eksisterende bygg.

Arbeiderpartiet vil:

• Sikre at miljø og klimahensyn skal være fundamentet for alt politisk arbeid
  • Sikre at kommunen tar hensyn til det ytre miljø i sin innkjøpspolitikk og sin forretningsvirksomhet
  • Alt fra avfallshåndtering, energibruk, materialvalg o.l. skal miljøvurderes.
  • Innkjøpsreglementet vårt skal revideres med mer offensive miljø- og klimakrav.
  • Offentlige bygg og infrastruktur må planlegges og bygges for å tåle framtidas klima.
  • Vi vil stille krav om energieffektive nybygg og legge til rette for klimatiltak på eksisterende bygg.