Tre helsearbeidere står utenfor et sykehus. Foto: Øivind Haug

Kommunen som arbeidsplass

-trygg, tillitbasert og åpen

Den viktigste ressursen i kommunen er menneskene som jobber der.

Som folkevalgte er vi arbeidsgivere i kommunen. Et godt samarbeid mellom kommunen som arbeidsgiver og lokale fagforeninger og tillitsvalgte er viktig for hvordan kommunen styres, og hvordan det er å jobbe i kommunen. Arbeiderpartiet vil fortsette å legge vekt på bevisstheten rundt arbeidsgiverrollen og sørge for et godt arbeidsmiljø i kommunen, preget av åpenhet og tillit. Arbeiderpartiet vil ha en åpen kultur der ansatte har en god dialog med sine nærmeste ledere. Administrasjonen og politikere skal ha et ærlig og konstruktivt samarbeid, der varslere blir tatt på alvor og behandlet profesjonelt.

Faste stillinger er avgjørende for å rekruttere ansatte, særlig til helsetjenestene, og for å dekke opp behovet for kompetanse i denne sektoren. Vi mener at kommunen har et særskilt ansvar for å redusere ufrivillig deltid og vil at heltidsstillinger skal være regelen og deltid unntaket.

Kommunen har et ansvar for, og en stor mulighet til, å sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne kommer inn i arbeidslivet.

Å ta inn lærlinger og studenter i praksis er avgjørende for å utdanne framtidas arbeidskraft, og for å sikre kontakt mellom de kommunale tjenestene og skolene. Innholdet i praksisstudiene må være relevant og sikre at studentene gis koordinert veiledning og oppfølging. Å ta inn praksisstudenter og lærlinger bidrar også at det faglige fokuset holdes høyt i hele organisasjonen. Vi har som mål at kommunen skal ha minst 2 lærlinger per 1000 innbyggere. Vi vil også sikre at kommunens anbudsregler krever at tilbydere bruker lærlinger i tjenesten vi kjøper.

Sosial dumping og utnyttelse av arbeidskraft må bekjempes. Arbeiderpartiet vil sørge for at kommunen ikke godtar anbudsprosesser der det konkurreres på ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Vi vil innføre innkjøp/anbudsregler som motarbeider sosial dumping

Det skal være en kultur for å kontinuerlig tenke fornyelse og forbedringer, og innovasjon skal være en naturlig del av kommunens utviklingsarbeid. Samspill mellom kommunen og forsknings- og utdanningsmiljøene er derfor helt avgjørende. Kommunen vår ligger midt i mellom to av tyngdepunktene til Universitetet i Sørøst-Norge (USN), og kommunen bør være en attraktiv og aktiv samarbeidspartner.