Ideologien vår, hva vi sier og hva vi mener

Arbeiderpartiets begreper og hva de betyr for oss

Frihet, likhet, solidaritet, fellesskap og jevn fordeling Vi politikere har et stammespråk. Vi har et sett begreper som for oss er selvfølgelige, men som kanskje ikke er like selvforklarende for andre. Disse ordene jeg skriver første her, er noen av de viktigste for oss i Arbeiderpartiet. Men, hva betyr de? Hva står vi egentlig for?

Frihet

Konservative og liberale partier snakker mye om frihet. Vi bruker samme ord, men innholdet i ordet er ganske forskjellig. For liberale handler frihet om individuell frihet. Du er din egen lykkes smed. Du skaper din egen vei og fremtid, alene, uten innblanding fra andre. Går det bra er det din skyld, går det dårlig er også det, din skyld. Velferds-instanser som uføretrygd og sykelønn blir sett på av disse som å sy puter under armene på folk.

For Arbeiderpartiet er begrepet frihet tett knyttet mot trygghet. Så lenge du ikke har trygg inntekt, gode rettigheter og et sikkerhetsnett som tar imot skulle krisa ramme, så er du ikke fri. Du er ikke fri til å velge jobb kun etter hva du brenner for, du må sørge for inntekt først og fremst. Du er ikke fri til å bli det du vil når du ikke har rett på gratis utdannelse, også på universitet og høyskole. Da må du ta den utdannelsen du har råd til. Frihet er å kunne leve som man vil, basert på evner og interesser.

Man kan se samme tankegang i Maslows behovspyramide.  Det er først når de nederste trinnene er oppfylt at man har mulighet til å leve fritt.

Maslows behovspyramide

Likhet

For Arbeiderpartiet er likhet ikke at alle skal være like, eller at alle skal få det helt samme godet. Likhet handler om at uansett hvem du er, hva du kan og hva du eller familien din har av penger, så er du like mye verdt. Du skal ha de samme rettighetene og de samme mulighetene. Begrepet er tett knyttet mot frihet og solidaritet.

Solidaritet og fellesskap

Vi står sammen! Gjennom tidene har det norske samfunnet, og verdenssamfunnet, måtte håndtere utfordringer med større og mindre alvorlighetsgrad. Arbeiderpartiet har hatt som en svært sterk del av sin grunnmur at vi løser samfunnets utfordringer best i fellesskap! Vi har som grunntanke at det som er bra for deg, er bra for fellesskapet!  Det er ved å stå sammen at vi har fått den sterke arbeidsmiljøloven vår og det trygge velferdssystemet. Vi har for eksempel, kjempet frem generell stemmerett for alle, også kvinner. Før disse endringene var stemmerett forbeholdt rike menn, med eiendom. Lånekassen for utdanning, som har gjort det mulig for alle å ta en utdannelse uten å måtte jobbe heltid ved siden av studiene for å ha råd til å leve også. Vi har sammen fått frem en tydelig likestillingslov, foreldrepermisjon (mamma- og pappapermisjon) og gratis helsehjelp til alle. Vi er sterkere sammen!

Jevn fordeling

For mange betyr jevn fordeling at alle skal få det samme. Det er ikke helt det vi mener. Sett i sammenheng med likhet, så betyr jevn fordeling at alle skal kunne motta den hjelpen de trenger for å kunne nå sine mål.  Vi er forskjellige og det er ikke bare greit, det bør feires. Vi er individer og våre utgangspunkt er forskjellige. Et godt bilde på hva Arbeiderpartiet mener med jevn fordeling er denne illustrasjonen av forskjellen mellom equality og equlity, altså forskjellen på tanken om at alle er like og skal få det samme, og at alle er likeverdig og at forskjellige behov dekkes forskjellig for å nå det samme målet. Dette målet han man like stor rett på!

Forskjellen mellom lik og likeverd

Å få det samme er ikke alltid rettferdig. Vi mener alle skal ha samme mulighet til å leve forskjellige liv.