En vanlig dag på jobb

Den siste tiden i det politiske miljøet i Sande

En vanlig dag på jobb

Å være politiker er aldri bare lett. Det er alltid givende og interessant, men det er noen ganger motivasjonen får seg en trøkk.

I kommunene er lokalpolitikere stort sett frivillige. De som sitter i kommunestyret, eller har andre kommunale verv, får en økonomisk godtgjøring som sjeldent reflekterer arbeidsmengden til den enkelte. Så, hvorfor gjør man det da? Det svaret varierer jo litt, men nesten alltid handler det om engasjement. Man gjør det fordi man mener det er viktig og fordi det å være med og forme lokalsamfunnet er givende. Dessverre får jeg oftere og oftere spørsmålet «hvorfor orker du dette?» Spørsmålet handler ikke om arbeidsmengde, eller mangel på fritid, men rett og slett hvordan jeg orker å delta på et felt der det slenges så mye "skit". Jeg skjønner hvorfor folk spør, og noen ganger lurer jeg selv. Det kan virke som den politiske retorikken i senere tid har blitt en god del mer konfliktorientert. Vi ser det nasjonalt, og vi ser det også her i lille, vakre Sande. Det snakkes med utestemme i sosiale media. Kildekritikk og faktasjekk virker ikke like viktig og det proklameres fra talerstoler. Beskyldninger slenges ut som om det ikke har noen konsekvens. Har kommentarfeltet, som før hørte hjemme bak lukkede dører, i hjemmets lune hi, nå blitt en offentlig norm. Og, i så tilfelle, er det akseptabelt? Skal vi godta det?

Her i Sande har i det siste, særlig saken rundt BPA vært vanskelig. Det er forståelig at en slik sak vekker følelser, og jeg er glad den gjør det! I tiden før kommunestyremøtet 11.desember, kunne vi høre i en podcast på Facebook fra nye Holmestrand FrP at kommunen vår driver en utrensing av funksjonshemmede og at kommunen har et shariasystem der du mister alt om du gjør en liten feil. I tillegg omtales en saksbehandler som blir erklært personlig uegnet i jobben, med mer. Dette er grove påstander en kommunestyrerepresentant burde holde seg for god til å komme med! Dette er et problem. Det er et problem fordi kommunestyrene er kommunens øverste arbeidsgiver for alle ansatte i kommunen. Dette er uakseptabel behandling av ansatte fra en arbeidsgiver. Det er et problem fordi denne måten å drive en debatt på, fører til at mange ikke tør delta i lokalpolitikken. Mange synes slikt er såpass ubehagelig å skulle møte at de rett og slett holder seg unna. Alle kommuner i Norge er avhengig av gode frivillig som er med å forme sin kommune. Det er det selve demokratiet vårt er bygget på. Demokrati betyr folkestyre. Når folk da ikke vil delta, ikke vil styre, så er det et problem.

Nå har rådmannen i Sande gått til det steget å anmelde denne representanten fra nye Holmestrand FrP, for sjikane av offentlig ansatt. Det er en sterk reaksjon, det er sjeldent at slikt forekommer og jeg mener en slik anmeldelse er helt på sin plass. Representanten har ikke plutselig begynt å omtale ansatte og andre på denne måten. Han har blitt advart flere ganger, av tillitsvalgte, av ordfører med flere. Jeg håper han nå tar det sterke signalet han nå har fått tilsendt.

I etterkant av anmeldelsen er det tydelig at den anmeldte ønsker å flytte fokus bort fra seg selv og egne handlinger ved å fremsette påstander om at anmeldelsen er et politisk spill fra ordfører sin side. Dette er en urimelig påstand. Det er rådmannen som anmelder, og det er verneombud, tillitsvalgte og ansatte som ønsker det. Ordfører har vært informert, men det er ikke hennes avgjørelse eller initiativ. Påstanden er lite annet enn politisk spill i seg selv. Jeg hadde satt mest pris på om Frp-representanten tok ansvar for egne handlinger selv.

Slik har det altså vært det nærmeste politiske miljøet, den siste tiden. Og folk spør: «hvordan orker du?» Jo, for meg er det enkelt. Det er når slik retorikk blir førsøkt normalisert at anstendige og ansvarlige må reise seg! Hvis ikke dette svares opp, blir det stående. Det blir akseptert. Kanskje ikke likt, men godtatt som en norm i politikken og offentligheten. Det vil ikke jeg være med på.

Den siste tiden har ikke vært vanlige dager på jobb. Det skal det heller ikke være!

Nå er det nok!

Kristine FlåttenLeder og gruppeleder i Sande