Tre barnehagebarn har bygd et tårn høyere enn seg selv. Foto: Øivind Haug

Den viktigste veksten er oppveksten

-vi skal bygge sterke lag rundt våre barn og unge!

Arbeiderpartiets oppvekstpolitikk har som mål å sikre at alle får en god og trygg oppvekst og at frafallet i den videregående skole skal fortsette å gå ned. Vi mener at arbeidet med å forebygge frafall starter allerede i barnehage og barneskole. En barnehage og skole som har fokus på slik tidlig innsats vil kunne legge et godt grunnlag for at disse barna gjennomfører hele skoleløpet.

Tidlig innsats og forebyggende arbeid er definert slik at innsatsen skal settes inn så snart man blir klar over at det finnes en utfordring. Vi skal ikke «vente og se» men heller handle målrettet og dermed kunne unngå at utfordringene får vokse seg større. Arbeiderpartiet vil derfor legge vekt på ansatte som har god kompetanse innenfor forebygging, og vi vil også å se nærmere på større bruk av tverrfaglig kompetanse både i barnehage og skole. Derfor vil vi samle alle etater som jobber med barn, under samme kommunalsjef. Arbeiderpartiet mener dette kan best løses dersom helse, oppvekst og kultur, idrett og frivillighet deles i tre egne sektorer, i tillegg til kommunalteknisk utvalg.

Den viktigste veksten er oppveksten!

• Alle skal ha en god og trygg oppvekst.

• Vi vil ikke konkurranseutsette kjerneoppgaver som

barnehager, skoler og omsorg.

• Skattekronene kal ikke tas ut som utbytte av

kommersielle aktører.

• Frafallet i den videregående skole skal fortsette å gå ned.

Arbeidet med dette starter allerede i barnehage og barneskole.

• Vi skal handle målrettet via tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid

Seks barn sitter i ring og vanner et akvarium med jord og planter. Foto: Øivind Haug

I barnehagen legges grunnlaget for all videre utvikling, og dermed også for å utjevne forskjeller. Barnehagen er viktig for å sørge for å gi tidlig støtte til de som trenger det, og sørge for at alle barn får et godt utgangspunkt. Barna skal oppleve lek, sosialisering og mestring sammen med jevnaldrende. Barnehagen skal være med på å utvikle barnas iboende nysgjerrighet og utforskertrang.Arbeiderpartiet vil at arbeidet med bygging av sosial kompetanse og forebygging mot mobbing må videreføres og videreforedles gjennom systematisk og forpliktende arbeid.

Barnehager. Fellesskapets penger skal komme fellesskapet til gode!

• Barna skal oppleve lek og mestring sammen med jevnaldrende.

• Barnehagen skal utvikle barnas iboende nysgjerrighet og utforskertrang.

• Bygging av sosial kompetanse og forebygging mot mobbing må videreføres.

• Tett dialog mellom barnehagen og skolen skaper tryggere overgang.

• Vi vil opprettholde full barnehagedekning også ved etablering av nye nabolag

En ung skolegutt går alene på skoleveien. Foto: Øivind Haug

Arbeiderpartiet mener at det er en styrke at alle barn i kommunen utvikler et verdigrunnlag basert på toleranse og mangfold gjennom møter med medelever av ulik bakgrunn, etnisitet og religion i den offentlige fellesskolen.

Mestring = motivasjon. Arbeiderpartiet vil at alle barn skal få utfordringer tilpasset sitt eget nivå og kompetanse.

Hver enkelt elev må få med seg de viktige første byggeklossene i lesing, skriving og regning, fordi dette er avgjørende for at de skal lykkes videre. Ingen elever i kommunen vår skal gå ut av småskolen uten disse grunnleggende ferdighetene. Derfor mener vi en lese-skrive-regne-garanti i barneskolene er helt avgjørende.

Arbeiderpartiet mener at det aller viktigste kriteriet for god læring i skolen er nok lærere og at lærerne får tid og tillit til å utøve læreryrket sitt. Vi vil at kartlegging og testing av elever skal være gjenstand for en meget bevisst prioritering av ledelse og lærere, slik at det ikke brukes mer tid enn nødvendig på dette.

Tverrfaglig fokus i skolen innebærer at kompetanse fra øvrige ansatte i kommunen kan tas i bruk til det beste for elevene, i god samhandling med ledere og lærere. Dette kan for eksempel være fagarbeidere, miljøarbeidere og barnevernspedagoger.

Skolen skal utdanne hele mennesket!

• Mestring = motivasjon. Alle barn skal få utfordringer tilpasset sitt eget nivå.

• Lese-skrive-regne-garanti skaper en trygg grunnmur for å lykkes videre.

• Skolene skal følge samfunnets utvikling, bl.a. ved digital kompetanseheving og bruk av digitale      verktøy.

• Det viktigste for god læring er nok lærere og at lærerne får tid og tillit til å utøve yrket sitt.

• Utvikle mer tverrfaglighet i skolen, i samhandling med ledere og lærere

En gjeng elever sitter og koser seg rundt et bord i friminuttet. Foto: Øivind Haug

Arbeiderpartiet vil at kommunen vår skal se ungdommen som den positive ressursen de er.

Vi vil jobbe for å etablere møteplasser for ungdom flere steder i kommunen. Ungdommen selv har ofte best innsikt i hva som kan være et godt tilbud og vi ønsker en tett dialog med ungdomsrådet når nye møteplasser skal utformes.

Arbeiderpartiet vil at kommunen i tillegg skal legge til rette for treffplasser hvor unge og eldre kan treffes på tvers av generasjoner. Vi mener denne kontakten mellom generasjonene er viktig. Det kan bidra til å øke forståelse på tvers av generasjoner, samtidig som det kan skape en arena for utveksling av erfaring og kunnskap. 

Vi vil jobbe for at ungdommene tar del i å utforme fremtidens Holmestrand. Vi mener også at kommunen må støtte et sterkere ungdomsråd, og vil se på muligheten for å etablere «ungdommens kommunestyre."

Flere unge rapporterer at de føler seg ensomme og at blant annet å delta både sosialt og organisert blir vanskelig når man er avhengig av «foreldretaxi» som transport. Vi vil jobbe for å bedre kollektivtilbudet i kommunen, og vil være aktive for å teste ut utradisjonelle løsninger for å løse problemet. Vår kommune har ganske spredt bebyggelse over relativt store avstander. Kollektivtilbudet blir båndet som binder kommunen sammen.

Ungdommenes kommune

• Ungdom i nye Holmestrand skal ha gode fritidstilbud, for og av ungdom.

• Vi ønsker en tett dialog med det nye ungdomsrådet når nye møteplasser skal utformes.

• Skoler som er åpne etter skoletid, for å gjøre lekser og få seg en matbit.

• Allidretts-tilbud for ungdom.

• Teste ut utradisjonelle løsninger for kollektivtilbud.

• Etablere møteplasser mellom unge og eldre.